VDL Nedcar en VISTA College reiken 400e mbo-diploma uit behaald bij autofabrikant
Bijschrift: Alle 176 medewerkers van VDL Nedcar die zaterdag hun mbo-diploma hebben ontvangen.

VDL Nedcar en VISTA College reiken 400e mbo-diploma uit behaald bij autofabrikant

14 januari 2023

Maar liefst 176 medewerkers van VDL Nedcar hebben zaterdag 14 januari hun mbo-diploma in ontvangst genomen. Tijdens de feestelijke bijeenkomst is aan Mohamed Ali Mohamed (43) het 400e mbo-diploma uitgereikt, behaald in de VDL Nedcar Manufacturing College sinds de invoering van de mbo-opleidingen in 2015 op het terrein van de autofabriek in Born. “Mijn werk is mijn hobby”, zegt de kersverse gediplomeerde Mohamed. “Mijn werkgever en collega’s kunnen mij altijd bereiken, ik sta altijd voor hen klaar. Behalve op dinsdag; dan ben ik op school.” VDL Nedcar en partner VISTA College zijn trots op deze mijlpaal en het belang ervan voor zowel de individuele medewerkers, VDL Nedcar alsook voor de regio.

Duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid (werkvermogen, inzetbaarheid en vitaliteit) draait om het optimaal en duurzaam inzetten van medewerkers. Dit betekent dat werkgevers ervoor zorgen dat medewerkers doorlopend over mogelijkheden en voorwaarden beschikken om productief, gemotiveerd en gezond te kunnen werken. Onder de huidige arbeidsmarktomstandigheden is het voor medewerkers nóg belangrijker het vermogen te ontwikkelen om hun aantrekkelijkheid op de arbeidsmarkt te behouden en te vergroten. Hierbij hebben regio, bedrijven en kennisinstellingen én medewerkers een belangrijke, gezamenlijke verantwoordelijkheid. 

Fit voor de toekomst

Onder de noemer ‘Fit voor de toekomst’ biedt VDL Nedcar sinds 2015 samen met VISTA College 7 verschillende mbo-opleidingen aan op niveau 1, 2, 3 en 4. Van logistiek medewerker tot leidinggevende en van logistiek medewerker tot technisch leidinggevende en van mechanisch operator tot technicus service en onderhoud. Rob Herber, hoofd training & development bij VDL Nedcar: “De wereld om ons heen verandert snel, zeker in de techniek is het belangrijk om bij te blijven en jezelf te blijven ontwikkelen. VDL Nedcar investeert hier bewust in. We bieden medewerkers de mogelijkheid een opleiding te volgen die uiteindelijk leidt naar een landelijk erkend mbo-diploma, waarmee medewerkers op weg kunnen, doorgroeimogelijkheden hebben, zowel binnen als buiten ons bedrijf. Door laagdrempelige opleidingen, die medewerkers óp de werkvloer, na afloop van hun dienst kunnen volgen, creëren we kansen. Dat zien we als onze sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid.”

Opleidingen op maat

VDL Nedcar heeft samen met VISTA College mbo-opleidingen op maat ontwikkeld. Een waardevolle mix van theorie en praktijk, met onderwijsprogramma’s die volledig zijn afgestemd op VDL Nedcar. Kennis die direct in de praktijk gebracht kan worden, maar ook buiten VDL Nedcar van toegevoegde waarde is. “Die groei merk je heel snel”, constateert praktijkbegeleider William Russel van de afdeling Logistiek van VDL Nedcar. “Medewerkers krijgen meer zelfvertrouwen en zijn direct beter inzetbaar. De theorie zorgt voor meer inzicht in processen op de werkvloer en praktijk leren ze aan onze eigen simulatielijn. Die combinatie is heel waardevol.”

Motivatie en inzet

De interesse en motivatie komt vanuit de deelnemers zelf. Het volgen van een opleiding naast het werk vraagt veel van studenten. Naast een fulltime job en hun privéleven investeren zij ongeveer 2,5 jaar circa 10 uur per week aan hun studie. Dat valt niet altijd mee. Sven Hofman, operationeel coördinator en docent VISTA College: “De groepen zijn gemêleerd, ook wat betreft leeftijd. We hebben studenten van 23 jaar tot 63 jaar samen in de klas. Dat vraagt om maatwerk. De één heeft misschien oudere kinderen en meer de handen vrij, andere studenten krijgen een kindje tijdens de opleiding. Dat vraagt om maatwerk, waarbij een curriculum individueel met studenten wordt afgestemd. Vertragen of juist versnellen is mogelijk. We helpen studenten om prioriteiten te stellen, stapje voor stapje te plannen. Studenten hebben behoefte aan duidelijkheid en structuur; die bieden wij. De student zit altijd aan het stuur.”

Groei

Praktijkopleider William Russel van VDL Nedcar: “Persoonlijke ontwikkeling, zelfvertrouwen en kennis die direct in de praktijk kan worden gebracht. Daar zie je echt groei“. Studenten zijn na afloop enorm trots op zichzelf dat ze dat felbegeerde papiertje hebben behaald. Voor sommigen het eerste diploma. Mede daardoor krijgen ze de kans om een volgende stap in hun carrière te zetten, binnen of buiten VDL Nedcar. “Medewerkers op weg helpen naar een betekenisvolle plek in de maatschappij, dáár doe je het als docent uiteindelijk voor”, stelt operationeel coördinator en docent Sven Hofman van VISTA College.

400e gediplomeerde

Studenten zijn dankbaar voor de kansen en mogelijkheden die ze krijgen. Elke student heeft zijn eigen verhaal. Het verhaal van de 400e gediplomeerde is een bijzonder verhaal. Mohamed Ali Mohamed (43), is geboren in Egypte en is sinds 2014 in Nederland. In Egypte had hij een ICT-diploma op hbo-niveau. Als nieuwe Nederlander is hij gestart met een inburgeringscursus. Sinds mei 2018 is hij werkzaam bij VDL Nedcar en rondde hij de niveau-1 opleiding Assistent Procestechniek af. Zaterdag heeft hij zijn niveau-2 diploma Logistiek Medewerker ontvangen. Inmiddels is hij gestart met de niveau-3 opleiding tot Logistiek Teamleider. Deze student heeft keurig alle lessen gevolgd (100% aanwezigheid). Tijdens de beoordelingen scoort hij regelmatig het maximaal aantal punten. Hij ziet altijd het positieve van een situatie in, is heel oplossingsgericht en heeft oog voor zijn collega’s. “Mijn werk is mijn hobby; mijn werkgever en collega’s kunnen mij altijd bereiken, ik sta altijd voor hen klaar. Behalve op dinsdag; dan ben ik op school”, vertelt hij. “School vind ik heel mooi. Het is heel leuk en belangrijk voor mij, ook om nieuwe woorden te leren. Die kan ik dan weer gebruiken op mijn werk.”

nr-400

Integrale samenwerking in de regio

Rob Herber, hoofd training & development van VDL Nedcar: “Op de arbeidsmarkt hebben we iedereen in de regio nodig. Dat vraagt van overheid, bedrijfsleven en onderwijs een gezamenlijke inspanning. Onder andere om te zorgen voor een betere aansluiting van onderwijs op de praktijk, maar ook samen inzetten op een leven lang ontwikkelen, zodat  medewerkers arbeidsfit blijven voor de toekomst.” Dit gebeurt onder andere in projecten als Tech 2 Create en Digiwise, met aandacht voor de sociale, economische, culturele en technologische context waarbinnen iemand een passende baan kan verkrijgen en/of behouden.

Terug