Verdere vergroening OV door provincie Noord-Brabant en Arriva met 64 nieuwe generatie VDL Citea’s
In de concessie Noord-Brabant Oost breidt Arriva zijn vloot uit met 64 nieuwe elektrische bussen van VDL Bus & Coach. Arriva speelt hiermee in op de door provincie Noord-Brabant gestelde doelstelling van een emissievrij openbaar vervoer in 2030.
Om dit streven kracht bij te zetten, levert VDL Bus & Coach aan Arriva 40 nieuwe generatie VDL Citea’s van het type LF-122 en 4 gelede bussen van het type LF-181. Deze voertuigen zullen met name voor het openbaar vervoer in de stad Tilburg worden gebruikt. Daarnaast levert VDL 20 voertuigen van het type Citea LE-135 voor inzet op HOV-lijnen tussen Uden-Veghel-Eindhoven en Uden-Veghel-Den Bosch.
Grote stap in vergroening OV Noord-Brabant
”Met deze uitbreiding van onze busvloot zetten we een belangrijke stap in onze zero emissie-ambities”, legt Jan Pieter Been, regiodirecteur van Arriva Zuid uit. “Als één van de grootste OV-vervoerders van Nederland hebben we een naam hoog te houden. We moeten vooroplopen. Voor onze reizigers, onze chauffeurs en onze opdrachtgevers. Daarom hebben we onszelf ten doel gesteld om al in 2027 volledig CO2-neutraal te werken. Dat doen we voor 90% door de ZE-transitie en de laatste 10% door te compenseren. Zo hebben we ter compensatie onlangs een bos aangeplant tussen Boxtel en Vught.”
Ambitie Noord-Brabant
De provincie is verantwoordelijk voor het openbaar busvervoer in Noord-Brabant en stelt zich een schoon en verantwoord OV-wagenpark ten doel, met het slimste en duurzaamste mobiliteitssysteem van Europa als beoogd eindstation. Gedeputeerde Suzanne Otters-Bruijnen: “Deze 64 bussen zijn weer een flinke stap in de provinciale ambitie dat het openbaar vervoer in 2030 geheel emissievrij is. Minder uitstoot van schadelijke stoffen is goed voor Brabant en haar inwoners. Zoals het er nu naar uitziet is eind 2023 al 1 op de 4 bussen elektrisch en dat is goed nieuws.”
Duurzaamheid in optima forma
“Elektrische bussen in Brabant, uit Brabant: Duurzaamheid in optima forma”, aldus Ard Romers, directeur VDL Bus & Coach Nederland. “Het is onze ambitie om een bijdrage te leveren aan schoon en duurzaam openbaar vervoer. Met de ontwikkeling van de nieuwe generatie VDL Citea hebben we daarin opnieuw een enorme stap voorwaarts gezet. Reizigers zullen meer comfort en een rustigere reis ervaren. De werkomgeving van de chauffeur is in z’n geheel opnieuw ontwikkeld en vormgegeven volgens de laatste normen. Met deze nieuwe voertuigen krijgt het OV een frisse én schone uitstraling.”
Nieuwe generatie VDL Citea
VDL Bus & Coach is het afgelopen decennium uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers in Europa op het gebied van e-mobiliteit. Sinds de introductie van de eerste VDL Citea SLF-120 Electric in Genève, tijdens de UITP World Congress and Exhibition in 2013, heeft VDL Bus & Coach zich sterk gericht op elektrische mobiliteit. Vanuit de VDL-visie is een busconcept ontwikkeld, volledig gebaseerd op een elektrische aandrijflijn, dat klaar is voor de toekomst en waarbij zero emissie vanzelfsprekend is. Batterijen in de vloer, een composiet zijwand uit één stuk, slim energiemanagement, een uitgekiend klimaatsysteem en een ergonomische chauffeursomgeving. Met deze 5 belangrijke innovaties introduceert VDL Bus & Coach het productgamma van de nieuwe generatie VDL Citea, dat bestaat uit 4 verbeterde lengtevarianten en 5 types.
Focus op passagier en chauffeur
Alle 64 nieuwe voertuigen voor Arriva zijn voorzien van een zowel links als rechts geplaatste CCS Combo 2-laadaansluiting voor optimale laadflexibiliteit op depotlocaties. Ook bevatten de bussen ISO ePM1-filters in het passagierscompartiment inclusief virusfilter, wat beschermt tegen bacteriën. Daarnaast hebben de voertuigen camera monitoring systemen in plaats van conventionele spiegels, zijn ze volledig emissievrij en uitgerust met het innovatieve klimaatsysteem. Ook zijn ze voorzien van een AVAS-systeem, wat zorgt voor optimale veiligheid voor medeweggebruikers. De ergonomische chauffeursomgeving is in iedere bus ingericht om de chauffeur maximaal te ondersteunen. Alle voertuigen zijn uitgerust met houtprint op wielkasten en plafond, en de LE-135 HOV-bussen hebben aanvullende interieurverlichting. Deze voertuigen kenmerken zich door het grote aantal luxe stoelen voorzien van extra dikke zit- en rugkussens met voornamelijk vooruitrijdende zitplaatsen, voor optimaal reizigerscomfort. De stadvoertuigen LF-122 en LF-181 kenmerken zich door hun goede passagiersdoorstroom, de volledig lage vloer uitvoering en de multifunctionele ruimtes voor mindervalide gebruikers en een buggy- of rollatorruimte.
Over Arriva
Arriva Nederland is onderdeel van Arriva Group, waar Deutsche Bahn eigenaar van is. Arriva verzorgt personenververvoer en is actief in dertien Europese landen. In Nederland telt Arriva ongeveer 5.500 medewerkers en is actief in de provincies Drenthe, Flevoland, Fryslân, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant, Overijssel en Zuid-Holland. Naast trein- en busvervoer is Arriva actief in de Nederlandse touringcarbranche onder de naam Arriva Touring. Arriva Touring verzorgt ook het vervoer op Schiphol Amsterdam Airport.